Regulamin
REGULAMIN ORGANIZACYJNY OŚRODKA WSPARCIA I TERAPII RODZIN
w Nowym Sączu
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Regulamin organizacyjny Ośrodka Wsparcia i Terapii Rodzin w Nowym Sączu zwany dalej „regulaminem” określa zakres, tryb pracy oraz szczegółową organizację pracy w Ośrodku Wsparcia i Terapii Rodzin w Nowym Sączu.
- Ośrodek Wsparcia i Terapii Rodzin w Nowym Sączu (zwany dalej Ośrodkiem lub OWTR) – jest jednostką organizacyjną Miasta Nowego Sącza i działa na podstawie:
- ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.),
- ustawy z dnia 12 marca 2004 r. roku o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r., Nr 175, poz. 1362, z późn. zm.),
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2009, Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.),
- ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2011, Nr 149, poz. 887, z późn. zm.),
- statutu Ośrodka Wsparcia i Terapii Rodzin w Nowym Sączu – uchwała Rady Miasta Nowego Sącza nr XVIII/160/2011 z dnia 22 listopada 2011 r. w sprawie przekształcenia Ośrodka Adopcyjno – Opiekuńczego w Nowym Sączu w Ośrodek Wsparcia i Terapii Rodzin w Nowym Sączu,
- niniejszego regulaminu,
ROZDZIAŁ II
Siedziba i obszar działania
§ 2
- Siedzibą Ośrodka jest miasto Nowy Sącz.
Ośrodek prowadzi działalność na terenie administracyjnym miasta Nowy Sącz będącego na prawach powiatu. - Ośrodek może objąć zakresem swego działania inne powiaty położone w granicach województwa małopolskiego, na podstawie porozumień zawartych z tymi powiatami.
ROZDZIAŁ III
Organizacja pracy Ośrodka Wsparcia i Terapii Rodzin
§ 3
Struktura organizacyjna Ośrodka Wsparcia i Terapii Rodzin:
Ośrodkiem kieruje Dyrektor
- Dyrektor Ośrodka zatrudnia pracowników i ustala dla nich zakresy obowiązków.
- W skład Ośrodka wchodzą następujące działy i stanowiska pracy:
- Dział Psychologiczno – Pedagogiczny : Organizacji Pieczy Zastępczej i Poradnictwo Specjalistycznego
- Stanowisko – Główny Księgowy
- Stanowisko – Radca Prawny
- Samodzielne stanowisko ds. administracji .
- Stanowisko – Informatyk
- Stanowisko – Pracownik obsługi.
- Dyrektor może tworzyć inne stanowiska pracy niezbędne do realizacji zadań jednostki.
- Zasady zatrudniania, zwalniania i wynagradzania pracowników Ośrodka regulują odrębne przepisy.
- Pracownicy Ośrodka wykonują zadania zgodnie z powierzonym zakresem czynności, odpowiadają za jakość i wyniki pracy w sprawach będących przedmiotem działalności Ośrodka.
- Ośrodek jest pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy.
§ 4
Dyrektor odpowiada za prawidłową realizację zadań wykonywanych przez Ośrodek i sprawuje nadzór nad jakością działań pracowników Ośrodka.
§ 5
Zakres funkcjonowania Ośrodka
Działalność Ośrodka polega na organizowaniu systemu pieczy zastępczej na terenie Miasta Nowego Sącza oraz świadczeniu usług o charakterze wspierającym takich jak: poradnictwo psychologiczno – pedagogiczne, konsultacje i terapia, porady prawne – dla rodzin zamieszkujących na terenie Miasta Nowego Sącza.
W szczególności zadaniem Ośrodka jest:
- pozyskiwanie kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub rodzinnego domu dziecka poprzez prowadzenie działalności informacyjnej (opracowywanie ulotek, informatorów i broszur) oraz kontakt z lokalnymi mediami,
- prowadzenie diagnoz psychologiczno – pedagogicznych i analizy warunków bytowych mieszkaniowych kandydatów zgłaszających gotowość do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka zgodnie z przepisami ustawy oraz według procedur zawartych w zarządzeniu Dyrektora OWTR nr 7/12 z dnia 01.02.2012 r.
- organizowanie indywidualnych i grupowych szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka,
- organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego, wydawanie świadectw ukończenia tych szkoleń oraz opinii dotyczących predyspozycji do pełnienia funkcji dyrektora lub wychowawcy w placówce opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego,
- kwalifikowanie kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka dokonywane na posiedzeniach Komisji Kwalifikacyjnej tutejszego Ośrodka,
- wydawanie zaświadczeń kwalifikacyjnych zawierających potwierdzenie ukończenia szkolenia, opinię o spełnianiu warunków i ocenę predyspozycji do sprawowania rodzinnej pieczy zastępczej,
- zapewnienie rodzicom zastępczym i osobom prowadzącym rodzinne domy dziecka specjalistycznych szkoleń (indywidualnych i grupowych) mających na celu podnoszenie ich kwalifikacji i umiejętności wychowawczych,
- przygotowanie rodziny zastępczej oraz prowadzących rodzinne domy dziecka na przyjęcie dziecka poprzez pozyskiwanie informacji o całokształcie sytuacji osobistej dziecka oraz gromadzenie niezbędnej dokumentacji o dziecku,
- zapewnienie pomocy i wsparcia osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą, w szczególności w ramach grup wsparcia oraz rodzin pomocowych,
- organizowanie dla rodzin zastępczych oraz prowadzących rodzinne domy dziecka pomocy wolontariuszy,
- prowadzenie poradnictwa i terapii dla osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą, ich dzieci biologicznych oraz dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej,
- zapewnienie pomocy prawnej osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą, w szczególności w zakresie prawa rodzinnego,
- zapewnienie rodzinom zastępczym zawodowym i niezawodowym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka poradnictwa, które ma na celu zachowanie i wzmocnienie ich kompetencji oraz przeciwdziałanie zjawisku wypalenia zawodowego,
- dokonywanie okresowej oceny sytuacji dzieci przebywających w rodzinnej pieczy zastępczej oraz okresowej oceny rodziny zastępczej i prowadzącego rodzinny dom dziecka pod względem predyspozycji do pełnienia powierzonej im funkcji oraz jakości wykonywanej pracy (z zachowaniem przepisów ustawy z dnia 9 czerwca 2011 o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej – art. 128, 129, 130, 131, 132, 133 i 134 oraz według procedur zatwierdzonych zarządzeniem Dyrektora OWTR nr 7/12 z dnia 01.02.2012 r.
(* W przypadkach szczególnych (np. konieczność uregulowania sytuacji prawnej dziecka, potrzeba rozstrzygnięcia o jego skomplikowanej sytuacji życiowej lub w okoliczności stwierdzenia nieprawidłowości w sprawowaniu pieczy zastępczej – okresowej oceny dokonuje zespół Ośrodka składający się co najmniej z 4 pracowników merytorycznych.
**Okresowej oceny rodzinnych form pieczy zastępczej dokonuje jeden raz do roku Komisja Kwalifikacyjna tutejszego Ośrodka składająca się co najmniej z 4 pracowników merytorycznych OWTR), - zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną, w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających,
- organizowanie opieki nad dzieckiem, w przypadku gdy rodzina zastępcza albo prowadzący rodzinny dom dziecka okresowo nie może sprawować opieki (z powodów zdrowotnych, losowych albo zaplanowanego wypoczynku),
- udzielanie wsparcia pełnoletnim wychowankom rodzinnych form pieczy zastępczej,
- współpraca z dyrektorem placówki rodzinnej w zakresie sporządzania indywidualnego planu pomocy dziecku,
- nadzorowanie kontaktów wychowanków rodzin zastępczych z ich rodzicami biologicznymi według zasad zawartych w odrębnym regulaminie,
- współpraca ze środowiskiem lokalnym, w szczególności z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Nowym Sączu, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Nowym Sączu, instytucjami oświatowymi (szkołami i poradnią psychologiczno – pedagogiczną), podmiotami leczniczymi, kościołami i związkami wyznaniowymi oraz innymi organizacjami samorządowymi i pozarządowymi działającymi na rzecz dziecka i rodziny,
- współpraca z sądami i jego organami pomocniczymi:
- powiadamianie o okolicznościach uzasadniających wszczęcie z urzędu postępowania
opiekuńczego lub wydania zarządzeń tymczasowych zabezpieczających dobro małoletnich dzieci, - wydawanie opinii dotyczących kandydatów do pełnienie funkcji spokrewnionej rodziny zastępczej,
- udział w rozprawach sądowych dotyczących spraw opiekuńczych,
- współpraca w zakresie regulowania sytuacji prawnej małoletnich podopiecznych rodzinnych form opieki zastępczej całkowicie pozbawionych opieki rodzicielskiej,
- powiadamianie o okolicznościach uzasadniających wszczęcie z urzędu postępowania
- promocja i popularyzacja działań Ośrodka Wsparcia i terapii rodzin w Nowym Sączu.
- Ośrodek Wsparcia i Terapii Rodzin w Nowym Sączu świadczy pomoc rodzinom naturalnym pochodzącym z terenu Miasta Nowego Sącza (oraz członkom tych rodzin) przeżywającym kryzysy i trudności emocjonalne w formie :
- specjalistycznego poradnictwa,
- konsultacji,
- psychoterapii rodzinnej i indywidualnej
- mediacji. Pomocy udziela się na wniosek zainteresowanej rodziny.
- Ośrodek Wsparcia i Terapii Rodzin w Nowym Sączu realizuje inne zadania na podstawie delegacji ustawowej oraz zadania pomocy społecznej nie zastrzeżone dla innych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej na terenie Miasta Nowego Sącza.
- Przedstawianie staroście i radzie miasta miesięcznych i rocznych sprawozdań z efektów wykonywanej pracy.
Zakres funkcjonowania poszczególnych stanowisk pracy:
- Do obowiązków służbowych pracowników zatrudnionych w dziale psychologiczno-pedagogicznym obejmującym organizację pieczy zastępczej i poradnictwo specjalistyczne należy:
- udzielanie pomocy rodzinom zastępczym i prowadzącym rodzinne domy dziecka w realizacji zadań wynikających z pieczy zastępczej,
- przygotowanie – we współpracy z rodziną zastępczą lub prowadzącym rodzinny dom dziecka – planu pomocy dziecku,
- pomoc rodzinom zastępczym i prowadzącym rodzinne domy dziecka w nawiązywaniu i utrzymywaniu wzajemnych kontaktów,
- zapewnienie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka dostępu do specjalistycznej pomocy dla dzieci, w tym psychologicznej, pedagogicznej, reedukacyjnej i rehabilitacyjnej,
- zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną, w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających,
- udzielanie wsparcia pełnoletnim wychowankom rodzinnych form pieczy zastępczej,
- udział w zespole do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka przebywającego w rodzinnym domu dziecka, placówce opiekuńczo – wychowawczej typu rodzinnego oraz miejskiej placówce opiekuńczo – wychowawczej.
- prowadzenie poradnictwa, konsultacji i terapii dla rodzin (lub ich członków) przeżywających kryzysy i trudności emocjonalne.
- Do podstawowych zadań głównego księgowego należy:
- opracowanie projektu budżetu Ośrodka,
- przestrzeganie dyscypliny budżetowej,
- przygotowywanie wniosków sprawie zmian w budżecie oraz dokonywanie zmian w planach finansowych,
- prowadzenie rachunkowości Ośrodka zgodnie z obowiązującymi przepisami o rachunkowości,
- dokonywanie terminowych wypłat wynagrodzeń i pochodnych,
- organizowanie, sprawdzanie, przyjmowanie, obieg, archiwizowanie i kontrola dokumentów księgowych w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji,
- bieżące, prawidłowe prowadzenie księgowości i sprawozdawczości w sposób umożliwiający terminowe przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych, ewidencji oraz rozliczanie osób materialnie odpowiedzialnych za mienie Ośrodka, a także prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych,
- prowadzenie gospodarki finansowej Ośrodka w oparciu o obowiązujące zasady, w tym:
- wykonywanie czynności związanych z dysponowaniem środkami pieniężnymi, zgodnie z przepisami dotyczącymi finansów publicznych i zasad rachunkowości,
- zapewnienie realizacji umów cywilnych zawieranych przez Ośrodek,
- przestrzeganie zasad rozliczeń i ochrony wartości pieniężnych,
- zapewnienie terminowego ściągania należności i roszczeń spornych oraz spłat zobowiązań,
- prowadzenie ewidencji środków trwałych i przedmiotów w użytkowaniu oraz nadzór nad właściwym oznakowaniem i zabezpieczenie mienia Ośrodka
- analiza wykorzystania środków budżetowych oraz pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji Ośrodka,
- rozliczanie wyników inwentaryzacji,
- przestrzeganie zakładowego planu kont i instrukcji ustalających zasady prawidłowej gospodarki środkami majątkowymi jednostkami i ich przestrzeganie,
- wykonywanie innych zadań związanych z zadaniami działu wg wskazań Dyrektora.
- Do zadań radcy prawnego należy:
- udzielanie porad prawnych dla rodzin zastępczych, rodzin naturalnych, placówek rodzinnych będących klientami Ośrodka,
- udzielanie porad prawnych, sporządzanie opinii prawnych, opracowywanie projektów umów i innych dokumentów wywołujących skutki prawne, występowanie przed sądami i urzędami w imieniu Ośrodka oraz wykonywanie innych czynności zgodnie z ustawą o radcach prawnych.
- Do podstawowych zadań samodzielnego stanowiska ds. administracji należy m. in.:prowadzenie sekretariatu, spraw kadrowych, w tym:
- prowadzenie dokumentacji merytorycznej Ośrodka; przyjmowanie i rejestr wpływających i wychodzących pism, prowadzenie korespondencji
- prowadzenie kasy Ośrodka
- prowadzenie spraw kadrowych i pracowniczych
- prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem OAO (zamówienia prasy, druków, pieczątek, materiałów biurowych, gospodarczych, mebli, sprzętu itp.)
- wykonywanie innych niezbędnych czynności związanych z funkcjonowaniem biura.
- Do zadań informatyka należy:
- obsługa bieżących oprogramowań,
- analiza i proponowanie rozwiązań techniczno- organizacyjnych w zakresie systemów informatycznych,
- obsługa techniczna, zabezpieczanie i konserwacja sieci w zakresie bezpieczeństwa informacji,
- wykonywanie drobnych napraw systemu informatycznego.
- Do zadań pracownika obsługi należy:
- Utrzymanie w czystości i porządku zajmowanych przez Ośrodek pomieszczeń według przydzielonego zakresu czynności.
ROZDZIAŁ IV
Kierowanie Ośrodkiem
§ 6
- Działalnością Ośrodka kieruje Dyrektor.
- Dyrektora Ośrodka zatrudnia i odwołuje Prezydent Miasta Nowego Sącza.
- Dyrektor ponosi odpowiedzialność za całokształt działalności Ośrodka.
- Dyrektor zatwierdza roczny plan finansowy opracowywany w oparciu o postanowienia uchwały budżetowej miasta.
- Jest bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników Ośrodka.
- Do zadań Dyrektora należy:
- organizacja pracy i funkcjonowania Ośrodka Wsparcia i Terapii Rodzin w Nowym Sączu,
- nawiązywanie i rozwiązywanie stosunków pracy z pracownikami Ośrodka, z zapewnieniem dyscypliny, bezpieczeństwa i higieny pracy,
- dbałość o podnoszenie kwalifikacji pracowników Ośrodka,
- koordynacja przedsięwzięć wynikających z bieżącej polityki władz samorządowych i administracji rządowej,
- zapewnienie skutecznej realizacji ustalonych zadań zgodnie z kanonami obowiązującego prawa,
- koordynacja pracy Głównego Księgowego,
- dbałość o należyte prowadzenie spraw osób będących klientelą tutejszego
- sprawozdawczość : przedstawianie prezydentowi i radzie miasta miesięcznych i rocznych sprawozdań z efektów wykonywanej pracy
- Administrowanie i ochrona danych osobowych pracowników i klientów tutejszego Ośrodka.
ROZDZIAŁ V
Dokumentacja Ośrodka
§ 7
Ośrodek prowadzi dokumentację w formie rejestrów i i teczek indywidualnych osób będących klientami tutejszego Ośrodka w tym:
- Dokumentacja dotycząca organizacji i zarządzania Ośrodkiem.
- Rejestr kandydatów zgłaszających gotowość do pełnienia funkcji rodziny zastępczej oraz prowadzenia placówki rodzinnej.
- Teczki osobowe osób i rodzin będących klientelą Ośrodka.
- Ewidencja dzieci zgłoszonych do umieszczenia w rodzinnej formie opieki zastępczej.
- Ewidencję rodzin zastępczych.
- Rejestr usług w zakresie pomocy pedagogicznej, psychologicznej i prawnej udzielonej rodzinom naturalnym z terenu miasta Nowego Sącza.
- Ewidencja szkoleń przeprowadzonych przez OWTR.
- Rejestr wydanych zaświadczeń kwalifikacyjnych dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny spokrewnionej, niezawodowej i zawodowej.
- Dokumentacja organizacyjno – kadrowa
- Dokumentacja księgowo – płacowa.
§ 8
- Ośrodek przestrzega poufności w sprawach prowadzonych przez Ośrodek.
- Dokumenty są przechowywane w sposób uniemożliwiający dostęp nieupoważnionym osobom.
ROZDZIAŁ VI
Zasady podpisywania pism
§ 9
- Dyrektor Ośrodka podpisuje wszelkie pisma wychodzące związane z działalnością Ośrodka.
- W razie nieobecności Dyrektora zastępstwo sprawuje pracownik przez niego upoważniony.
- Szczegółowy tryb i zasady prowadzenia korespondencji i wykonywania czynności kancelaryjnych w celu zapewnienia jednolitego sposobu tworzenia, ewidencjowania i przechowywania dokumentów w Ośrodku określa instrukcja kancelaryjna tutejszego Ośrodka.
ROZDZIAŁ VII
Przepisy porządkowe
§ 10
- Przyjmowanie stron przez pracowników odbywa się codziennie w godzinach pracy Ośrodka.
- Dyrektor Ośrodka ponosi odpowiedzialność za należytą organizację przyjmowania stron.
§ 11
- Ośrodek używa tablicy urzędowej według wzoru: „Ośrodek Wsparcia i Terapii Rodzin w Nowym Sączu”
oraz pieczęci:
Ośrodek Wsparcia i Terapii Rodzin w Nowym Sączu
ul. Jagiellońska 14,33-300 Nowy Sącz
NIP 734 – 10- 24 – 229
REGON 122465581
§ 12
Wszelkie zmiany treści niniejszego regulaminu wymagają formy pisemnej.
§ 13
Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.